Kas elektriauto tasub ära?

Siiani on olnud teadmine, et elektriautoga on odav sõita, kuid auto ise on palju kallim osta. Tesla Model 3 on meil viimased kaks aastat olnud üks müüdumaid uusi mudeleid, siis panime kõrvale suuruse ja kvaliteedi osas kaks võrreldavat mudelit, et võrrelda erinevate mudelite omamiskulu. Tesla on täiselektriline, Lexus hübriid (iselaadiva akuga) ning Audi bensiinimootor on ka juba hübriidtehnoloogiaga, kus väike aku toetab bensiinimootorit, kuid nende tehnoloogia on erinev. Lexus suudab ka mõne kilomeetri ainult akude pealt sõita.

Kulude võrdlus

NB! Reaalne energiakulu on kõigil viidatud sõidukitel suurem, kuna tegemist on WLTP kuluga, mis on väiksem kui reaalne kulu.

Kuukululude võrdlus osakaalude graafikuna:

kuukulude võrdlus osakaaludena

Autode hinna osas saame kindlad olla Tesla Model 3 hinnas, kuid teiste mudelite hind on võetud otsinguga ametlike esinduste kodulehelt. Kulude võrdluse hetkel ei olnud kättesaadav kodulehelt BMW ja Mercedes-Benz hinnakirjad, muidu oleks võrdlusesse ka need mudelid lisanud.

Tabelis on kasutatud WLTP andmeid ning mõlemal juhul on reaalne kulu suurem. Elektri puhul protsentuaalselt rohkem suurem, kui sisepõlemismootoriga autodel. Samas reeglina elektriauto kasutajad laevad autot Gridio/Vool äppidega, mis ajastavad laadimise kõige odavamale ajale ning sellega võidab oluliselt börsi keskmist hinda.

Lisakuludena tuleks arvestada veel liiklus- ja kaskokindlustuse kuluga, kuid nende suurusjärg on on sarnane ning varieerub palju kasutajast. Lisaks rehvide kulu, mis on samuti sarnane.

1) Tesla Model 3 Highland hind – https://www.tesla.com/en_EE/model3/design#overview (lisatud Alfatrans transpordikulu 1250+km) ning maaletooja teenustasu alates 595+km, maha lahutatud KIK toetus 4000 eurot.
2) Lexus IS300h hind – https://www.lexustallinn.ee/et/lexus/is/hinnad (Luxury + katuseluuk 53500). Hetkel seda mudelit uuena enam ei pakuta, kuid alternatiivne ES oleks juba suurema klassi mudel ning teised väiksemad.
3) Audi A4 40 TFSI (FWD) hind – https://www.audi.ee/dam/nemo/ee/Hinnakirjad/Audi%20A4%20mudelid,%20standard-%20ja%20lisavarustus_20230710_MY24_ENC.pdf Baashind 42200, kui lisada võrreldavad elemendid (ACC, seisuküte, keyless, ventineeritavad nahast istmed jne) siis tõuseb hind üle 50000 euro.
4) WLTP kulunäidud võetud Transpordiameti andmebaasist. Tegemist on tehasenäitudega reaalne energiakulu suurem kõigil sõidukitel
5) Elektri kaalutud keskmine öine börsihind 01-10.2023 7.1 eur+km (8.5), koos võrgutasuga ca 14,5 senti. https://www.220energia.ee/eraklient-elekter/viimase-12-kuu-kaalutud-keskmised-borsihinnad
Reeglina elektriauto laadijad laevad autot Gridio või Vool äpiga, mis valib soodsama hinna ning sellega saavutatakse oluline kokkuhoid võrreldes keskmise hinnaga.
6) Sissemakse 10%, periood 60 kuud (5.a. aastat) jääkväärtus 30%. Elektriauto puhul on arvestatud intress 1.45%+euribor, mida pakuvad mõlemad pangad. Swedbank pakub hetkel isegi 0%+euribor kaheks aastaks. Tavaauto puhul on arvestatud intressiks 2.2%+euribor.
7) Hoolduskulud on kirja pandud meie kogemusest ning IS300h puhul ühe auto omaniku kogemusest. Liiginguperioodi jooksul kulud tõusevad.
8) Automaksu kalkulaator – https://www.err.ee/1609128527/uuendatud-kalkulaator-vaata-kui-suur-tuleb-sinu-automaks

Allikas: Mobile24 OÜ